Käsityöyrittäjyys: Verkkokauppiaan tammikuu
Tammikuu on tunnetusti kaupan alalla melko hiljaista aikaa. Joulun kulutusjuhla on verottanut kukkaroita ja tammikuussa on aika kiristää vyötä. Verkkokauppiaalla se on täydellistä aikaa kaupan kehittämiseen! Käsityöyrittäjänä tammikuu on myös oivallista aikaa hieman hengähtää ja kehitellä uusia tuotteita. Luovuus yleensä tyssää, jos arki on kiireistä, joten tammikuun väljempi aikataulu saa luovuudenkin kukkimaan. Tammikuussa on myös aikaa etsiä uusia jälleenmyyjiä ja suunnitella tulevan vuoden tapahtumia. Sukelletaanpa tarkemmin käsityöyrittäjän tammikuuhun.
Verkkokaupan kehittäminen
Verkkokauppa on perustettu ja sitten sinne rynnii ostajia kilpaa ostamaan ihania tuotteitasi! Vai menikö se sittenkään ihan niin. Omalla kokemuksella verkkokauppa vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja kehittämistä. Vuosi sitten kirjoittamasi hienot tuotekuvaukset eivät kuulostakaan enää niin hienoilta. Tuotekuvaukset ovat vajaat ja mites se hakukoneoptimointi… Uusia tuotteitakin on tullut ja pitäisiköhän etusivua välillä vähän uudistaa. Hyvä pohjatyö tietenkin auttaa paljon, mutta ainakin Luonivan verkkokauppa on perustettu sellaisilla opeilla, jotka ovat myöhemmin kehittyneet huimasti. Itse tykkään istua koneella ja päivittelen mielelläni tekstejä ja kuvia uusiin. Jos se ei tunnu yhtään omalta jutulta, voi työn onneksi myös ulkoistaa. Toki se vähän maksaa, mutta ammattitaitoinen kumppani tekee hyvää jälkeä, joka myös tuottaa.
Verkkokaupan kuvat
Myös tuotteiden kuvaaminen on asia, jonka voi tehdä itse. Nykyajan puhelimissa on hyvät kamerat, joten kuvaaminen onnistuu helposti, ilman hienoja järjestelmäkameroita. Mutta tässäkin asiassa, ammattilaisten ottamat kuvat ovat ehkä vielä piirun verran parempia. Heillä on silmää kuvien sommitteluun ja he viimeistelevät kuvat hienoiksi. Luonivan kuvat on pääosin itse puhelimella otettuja. Malleiksi on houkuteltu sukulaisia ja ystäviä kahvipalkalla ☕
Omat tuotteemme on tehty luonnon materiaaleista ja luonto on kaikessa valikoimassa hyvin vahvasti läsnä. Tuotekuvauksetkin on monesti räpsitty ulkona. Nyt kun tammikuun keskilämpötila on ollut ehkä -25 astetta, ei ulkona ole pitkään tarennut kuvailla.
Studion voi rakentaa kuitenkin myös kotiin. Luonnosta voi hakea rekvisiittaa ja luonnon voi tuoda sisälle. Pienille tuotteille on helppo rakentaa studio johonkin nurkkaan tai apuna voi käyttää tuotekuviin tarkoitettua kuvauslaatikkoa.
Ihana idea on myös järjestää ystävien kanssa kuvauspäivä, jonka aika otetaan paljon kuvia jemmaan. Mukava päivä, hyvää syötävää, ihania korukuvia – ai, että! Tähän päivään voisi ehkä harkita sitä oikean kuvaajan palkkaamista. Jos tarkat tuotekuvat ottaakin itse, ehkä verkkokaupan ja sosiaalisen median fiiliskuvat voisivat olla kuvaajan ottamia?
Luovuus tarvitsee tilaa
Luovuus on jännä juttu. Se ei kuki käskystä. Ja se tarvitsee ympärilleen paljon tilaa. Näin ainakin minulla. Kiireisessä elämänvaiheessa, jossa on paljon muistettavia asioita, deadlinet painaa päälle ja hyvä että ehtii istua välillä syömään, ei uusia ideoita tule kovinkaan helposti mieleen.
Mutta sitten, kun kalenteria karsii. Ottaa aikaa joutilaalle oleskelulle. Ei ota sitä puhelinta käteensä tai avaa telkkaria, vaan keskittyy vain olemaan, alkaa pikkuhiljaa tulla erilaisia ajatuksia ja ideoita päähän. Ehkä heräät keskellä yötä täydellisen idean kanssa. Ja joskus itselle käy niin, että juuri ennen nukahtamista saat niin hyvän idean, että ei millään malttaisi odottaa aamuun, jolloin ideaa pääsee kokeilemaan. Kaikki ideat eivät välttämättä aamulla ole enää niin hyviä, mutta sehän ei ole vaarallista. Sitten vain odottelemaan uusia ideoita.
Luonto on aina hyvä luovuuden edistäjä. Ota mukaan kuumaa juomaa ja suuntaa lähimetsään. Nyt ei suoriteta, vaan kulje rauhassa pitkin polkuja, tutki puiden kuvioita ja eläinten jättämiä jälkiä. Istahda johonkin tauolle ja kuuntele metsää, mitä se sinulle haluaa tänään kertoa?
Vuoden suunnitteleminen
Viisaat käsityöyrittäjät tekevät edes väljän suunnitelman tulevalle vuodelle joko jo edellisenä vuonna tai viimeistään uuden vuoden alussa. Omalla kohdallani tämä on vielä hieman harjoittelussa. Mutta viimeistään tammikuussa olen ilmoittautunut yleensä vähintään 1-2 tulevan vuoden tapahtumaan, johon osallistun. Messut ja markkinat ovat hienoja tilaisuuksia päästä näyttämään tuotteita asiakkaille, mutta ehkä sieltä voisi löytyä myös uusia jälleenmyyjiä tuotteillesi. Verkostoituminen helpottaa arkea, vaikka se saattaakin joskus tuntua mieluummin verstaalla viihtyvälle tyypille hieman hankalalta. Mutta suosittelen sitä lämpimästi.
Kaivele siis kalenteri esille ja tarkasta paikkakuntasi menovinkit. Välillä voi löytää hyviä tapahtumia, joihin pääsee maksutta myymään tuotteitaan. Sitten tarkasta Suomen tarjontaa. Messuille ja markkinoille on yleensä muutaman sadan euron paikkamaksu, joten se kannattaa ottaa huomioon suunnitellessasi tulevia tapahtumia.
Meillä on helmikuussa verkkokaupan sekä verkkokauppiaan synttärit, joten tammikuussa suunnitellaan helmikuulle mukavia juhlahulinoita! Myöskään helmikuu ei yleensä riko verkkokaupan myyntiennätyksiä, joten tähän vuoden alkuun voi olla hyvä miettiä jonkinlaista kampanjaa, jotta verkkokaupan kulut saadaan katettua 🙂
Käsityöyrittäjän verkostot
Luonivalla on verkostossaan mukana muutamia Kuusamo-Ruka -alueen jälleenmyyjiä, jotka helpottavat myyntityötä, koska itsellämme ei ole kivijalkamyymälää. Poronsarvituotteita ostavat erityisesti Suomeen saapuvat matkailijat, joille se on pieni ja helppo mukaan otettava tuote, joka on vieläpä valmistettu eksoottisesta materiaalista.
Näiden lisäksi kuulumme Wild Food & Lifestyle Kuusamo Lapland -verkostoon, jossa pääsemme mukaan monenlaiseen toimintaan.
Ja toki verkostoon lasketaan myös porotilalliset, joilta saamme sarvia. Myös verkkokaupat, joista ostamme metalliosat sekä pakkausmateriaalit ovat yhdenlainen verkosto, joiden kanssa ei kuitenkaan tehdä ns. henkilökohtaisesti töitä.
Tällainen on Luonivan tammikuu!